“In de meeste gevallen beschikt zo’n bedrijf over één of twee techniekers”, zegt Geert Nies, oprichter van THOR-Maintenance. “Het onderhoud en beheer van alle gespecialiseerde machines is veel te uitgebreid en te complex om over te laten aan zo’n kleine technische ploeg.”


 

Hoe helpen jullie bedrijven om te stap te zetten naar industrie 4.0?
 

“Veel kleinere bedrijven ontbreken interne kennis over maintenance. Wij helpen hen om hun processen volgens de regels van de kunst en op een efficiënte manier te organiseren. Daarnaast zorgen wij voor de juiste tools en onderhoudsprogramma’s. We evolueren meer en meer naar een ‘maintenance as a service’ businessmodel, waarbij alle maintenanceactiviteiten, zoals inspecties, shutdowns en onderhoudstaken, worden uitbesteed.”

 

Hoe past een collaboratief maintenanceplatform in dat verhaal?
 

“Vandaag is de administratieve workload van een technisch bedrijf ongeveer 70% van de totale workload. Dat is grotendeels te wijten aan inefficiënte werkmethodes door de volledige industriële keten heen. Doordat verschillende partijen allemaal hun eigen systemen gebruiken, gebeurt er vaak dubbel werk. In een wereld waar veel informatie en technieken digitaal beschikbaar zijn, kan dat veel efficiënter. Via een collaboratief platform kan informatie op een eenvoudige manier gedeeld worden.”

 

Zijn er nog meer voordelen verbonden aan zo’n digitaal platform?
 

“Het helpt leveranciers om hun producten en diensten op een efficiënte manier aan te bieden aan een grote groep potentiële klanten. Voor klanten betekent het platform niet alleen tijdswinst, het geeft ook een totaaloverzicht van alle onderhoudstaken. Elke partij kan hierbij een persoonlijk dashboard creëren. Je ziet dus enkel wat je wil zien. Ook het opvolgen van maintenancekosten en het vinden van de juiste onderhoudspartners wordt een stuk makkelijker.”

 

Hoe ver staat de ontwikkeling van dat platform?
 

“De basis is aanwezig. De sleutelbegrippen zijn proces-driven, standaardisering, minimale administratie, certificering en continue verbetering. We zijn al in contact met enkele IT-partners voor de ontwikkeling van het systeem. De grootste uitdaging is echter het verzamelen van zo veel mogelijk partners waarmee we het systeem stap voor stap willen uitwerken.”