De auto-industrie is altijd een voorloper geweest in de adoptie van nieuwe technologieën. Zo zijn heel wat nieuwe wagens uitgerust met slimme sensoren die informatie in realtime verzamelen, analyseren en gebruiken. Heel wat van deze sensordata wordt gebruikt om het comfort, de veiligheid en de efficiëntie voor de inzittenden te verhogen. Daarnaast zijn meer en meer wagens geconnecteerd met externe systemen en infrastructuurdiensten. Zo wisselen ze continu informatie uit met hun omgeving.

 

Bestuurders in de driver’s seat

De zogenaamde connected car zet de deur open voor innovatieve oplossingen die autobestuurders opnieuw controle geeft over hun mobiliteit. In de jaren 60 werd de auto verkocht als de ultieme vorm van vrijheid. Voortaan kon iedereen gaan en staan waar hij wilde. Vandaag lijkt het een lang vervlogen belofte. “Tegenwoordig geeft de wagen ons nog slechts een vals gevoel van vrijheid”, zegt Gerrit Nollet, CEO van Mobly. “Veel mensen associëren mobiliteit immers met files, stress, vertragingen en kopzorgen.”

Mobly plant daar iets aan doen. De jonge Antwerpse start-up wil autobestuurders opnieuw mobieler en vrijer maken. Dat willen ze doen aan de hand van slimme en gebruiksvriendelijke technologieën.

 

Mobility as a service

Mobly bekijkt mobiliteit als een dienst. Ze vertrekken vanuit hoe de consument kijkt naar hun persoonlijke mobiliteit. En hoewel nieuwe concepten als autodelen met mondjesmaat aan populariteit winnen, blijft de kern voor de meeste Belgen nog steeds hun eigen wagen.

“We voerden een uitgebreide rondvraag uit bij heel wat consumenten. Hieruit bleek dat veel mensen een grote frustratie hebben over de onzekerheid, de onbetrouwbaarheid en de onverwachte kosten die gepaard gaan met het gebruik en onderhoud van hun wagen”, vertelt Nollet. “Met slimme diensten willen we mensen een beter inzicht geven in hun mobiliteit en de total cost of ownership van hun wagen. Daarnaast willen we mensen innovatieve tools geven die inspelen op hun mobiliteitsbehoeften.”

 

4 handige mobiliteitstools

Mobly werd opgericht in oktober 2017 maar kan vandaag al uitpakken met vier functionele tools voor de Belgische autobestuurders.

  1. Mobly Checklist: Deze gratis checklist is een handige leidraad voor de aankoop van een tweedehandswagen. In vier stappen heb je meteen een goed inschatting van je toekomstige tweedehandswagen.
  2. Mobly Autorapport: Via het gratis autorapport krijg je een accurate inschatting van de gemiddelde aankoopprijs en de jaarlijkse kosten van een tweedehandswagen.
  3. Aankoopexpert: Heb je je oog laten vallen op een tweedehandswagen? Mobly zorgt voor een auto-expert die de wagen keurt op meer dan 150 punten. Hij meet de lakdikte en leest de mogelijke storingen uit. Zo weet je meteen of de wagen vrij is van ongevallen en problemen.
  4. Mobly Go: Met deze app heb je met één klik toegang tot pechverhelping op maat. Op basis van je panne betaal je onmiddellijk via de app het correcte bedrag voor een eenmalige tussenkomst. Even later is de pechdienst ter plaatse en ben je weer op weg.

 

Betrouwbare partners garanderen topservice

“Bij Mobly geloven we sterk in het uitbouwen van een sterk ecosysteem met betrouwbare partners”, zegt Nollet. “Voor de auto-expertises werken we samen met de specialisten van DEKRA. Voor de pechverhelping doen we beroep op het netwerk en de capaciteit van Europ Assistance.”

Mobly wil dit jaar nog enkele nieuwe diensten uitrollen: smart parking, een garantiesysteem voor de aankoop van een wagen van particulieren en een aangepast verzekeringsaanbod voor multimodale mobiliteitsvormen.