Aan het woord is Filip Bossuyt, CEO van Ad Ultima Group, een Kortrijkse KMO van 250 businessconsultants die Belgische, Nederlandse en Franse bedrijven begeleidt in hun digitale transformatie.

 

 

Hoe implementeert uw bedrijf industrie 4.0?
 

“Industrie 4.0 biedt de mogelijkheid om innovatieve technologieën toe te passen op de bedrijfsprocessen van onze klanten. Wij zetten die belofte kracht bij door in zee te gaan met de kenniscentra die de knowhow bezitten. Zo participeren we bijvoorbeeld aan het European Transformation Center (E4TC) van de Universiteit van Aken, een samenwerkingsplatform tussen de industrie en de universitaire wereld.”

“We werken er samen met e.GO Mobility, een spin-off van de universiteit die een echte pionier is op het vlak van de betaalbare elektrische wagen. Zij zijn erin geslaagd om in minder dan 2 jaar tijd een elektrische auto te ontwikkelen, inclusief de fabriek waarin de wagen gebouwd zal worden. Futuristische technologie zoals augmented reality werd gebruikt om de schaal van de wagen te testen zonder dat het chassis gebouwd moest worden. Dat scheelt meteen een pak in ontwikkelingstijd en kosten. Zo zie je hoe industrie 4.0 de capaciteit in zich heeft om de gevestigde industrie te verrassen.”

 

Is de overstap voor alle industriële bedrijven weggelegd?
 

“Wij richten ons in eerste instantie op middelgrote bedrijven in de Benelux en Frankrijk. Industrie 4.0 is geen optie meer voor die bedrijven, het is op de trein springen of hem missen. Door in een continue verbeteringslus te werken aan interne optimalisatie kunnen bedrijven op een ongeziene snelheid hun producten en diensten op de markt brengen. Het is daarbij essentieel om er helemaal voor te gaan, want slechts gedeeltelijk transformeren is geen optie. Omdat onze mensen de sector van de klant (hoofdzakelijk maakindustrie en de bouw) door en door kennen, kunnen we de strategie van de klant snel vertalen naar performante bedrijfsprocessen.”

“Een uitstekend meetinstrument om te analyseren hoever bedrijven al staan op het vlak van de digitalisering, is de Maturity Index. Daarmee kun je nagaan hoe ‘matuur’ een bedrijf is voor een mogelijke digitale transformatie. Een overgang naar een volledig voorspelbare fabrieksomgeving moet geleidelijk aan gebeuren: geen enkel bedrijf kan dat in één keer aan. Daar moet men goed over nadenken. De index is dan een handige richtlijn: op basis daarvan kunnen wij best practices tonen aan de klant.”