Meer uitleg door Michael Fuerer, General Manager bij BCC Corporate en Director bij AirPlus BeLux.



Welke evoluties stelt u vast in de fintechwereld?

“Er gaat steeds meer aandacht naar gebruiksgemak. De sector tracht hierop in te spelen door zich te richten op het verbeteren van zeer specifieke domeinen binnen de financiële wereld. Vroeger werden fintechbedrijven gezien als concurrenten van de gevestigde spelers, maar vandaag focussen deze bedrijven zich op het leveren van kleine diensten of het optimaliseren van bepaalde zaken die vaak helemaal niet zo zichtbaar zijn in het betaalproces.”

“Hierin worden ze sinds kort gesterkt door de nieuwe Payment Service Directive (PSD2), die stelt dat alle gevestigde spelers hun systemen open moeten stellen voor externe partijen. Zo kunnen deze informatie vergaren en verwerken voor hun klanten. De Europese regelgevers willen op die manier innovatie stimuleren binnen de financiële markt.”

 

Wat zijn de uitdagingen?

“Het komt erop aan om het vertrouwen van consumenten te winnen en te garanderen dat zowel hun geld als persoonlijke data in veilige handen zijn. Voor consumenten is het niet altijd makkelijk om dat te evalueren. Daarnaast wordt de regelgeving steeds strenger. Bovendien moeten fintechspelers ook bewijzen dat ze een meerwaarde kunnen bieden. Die meerwaarde is vaak subjectief, waardoor het moeilijk is om ze echt aan te tonen."

Virtuele betaalkaarten zijn kredietkaarten die virtueel worden gecreëerd en waarop bepaalde beperkingen kunnen worden ingesteld.

"Consumenten moeten het niet enkel een goed idee vinden, ze moeten ook een reden hebben om een nieuwe toepassing te gebruiken. Overtuigende klantenervaringen kunnen op dat vlak zeker helpen, maar ook dat is dikwijls niet gemakkelijk omdat het vaak slechts over een specifiek deel van het betaalproces gaat.”

 

Hoe kunnen banken en fintechspelers elkaar versterken?

“De gevestigde spelers beschikken over ruime klantennetwerken en ervaring, terwijl de fintechspelers snel, wendbaar en innovatief zijn. Die laatste eigenschappen zijn in deze snel veranderende maatschappij cruciaal geworden. Wanneer banken na de nodige evaluaties om die reden met hen gaan samenwerken, geven ze meteen voor een stuk de garantie aan de consumenten dat de toepassing veilig is en een meerwaarde biedt."

"Daarnaast kunnen ze de gebruikersverhalen naar buiten brengen en het aantal contactpunten vermenigvuldigen, zodat de innovatie snel naar de markt kan worden gebracht. Voor de fintechspelers is dat cruciaal.”

 

Welke meerwaarde kunnen virtuele betaalkaarten bieden?

“Virtuele betaalkaarten zijn in feite kredietkaarten die virtueel worden gecreëerd en waarop bepaalde beperkingen kunnen worden ingesteld. Zo kan het gebruik van de kaart beperkt worden tot bijvoorbeeld twee of drie autorisaties. Stel dat een zakenreiziger een hotel moet boeken, dan kan zo’n virtuele kaart worden gebruikt voor de controle tijdens het boeken, voor de betaling van de overnachting(en) en voor de betaling van eventuele andere kosten (bijvoorbeeld minibar)."

Het doel van onzichtbare betalingen is dat consumenten zo weinig mogelijk tijd en moeite moeten steken in betalingen. Zo moet je online nog slechts één keer klikken om te betalen.

"Bovendien kan ook een vervaldatum worden ingesteld. Ook het maximaal te spenderen bedrag en het doel waarvoor dat bedrag mag worden gebruikt, kunnen vooraf worden vastgelegd. Door die verregaande controle zijn virtuele betaalkaarten veiliger, waardoor ze flexibeler kunnen worden gebruikt.”

“Virtuele betaalkaarten gebruiken het bestaande netwerk van Visa of Mastercard. De kaartnummers worden gegenereerd in een IT-systeem dat rechtstreeks in verbinding staat met online boekingsplatformen. Zo kan direct en gemakkelijk worden ingesteld waar de kaart specifiek voor mag worden gebruikt. Ook kan dat dan onmiddellijk en automatisch worden ingevoerd in het accountingsysteem of een systeem voor reisonkosten, omdat er een één-op-éénrelatie is tussen de betaling en het kaartnummer.”

 

Wat zijn ‘onzichtbare betalingen’?

“Het doel van onzichtbare betalingen is dat consumenten zo weinig mogelijk tijd en moeite moeten steken in betalingen. Zo moet je in veel online shops nog steeds je volledige gegevens en kredietkaartinformatie ingeven om te kunnen afrekenen, en vervolgens bevestigen via een bankapplicatie of kaartlezer. Dat neemt vaak meerdere minuten in beslag.”

“Het is nu echter ook mogelijk om dat allemaal automatisch te laten gebeuren op de achtergrond. Je moet dan slechts éénmaal klikken om te betalen. Voor consumenten is dat uiteraard veel handiger, maar ook voor de shops is het voordelig, omdat door de lagere drempel het aantal uitgevoerde betalingstransacties toeneemt. Consumenten hebben zo minder tijd om te twijfelen over een aankoop en het betalingsproces af te breken.”

“Niet enkel voor verkopers, maar ook voor uitgevende instellingen zoals ons is hier een belangrijke taak weggelegd. Het is belangrijk voor bedrijven en zakenreizigers dat de gekozen betalingsvorm (bijvoorbeeld de virtuele kaart) aangeboden wordt bij hun handelaar en dat de data van die transactie elektronisch beschikbaar zijn. Dat is immers nodig om die betaling aan de boekhouding te kunnen rapporteren. De uitgevende instellingen hebben in dat kader een verantwoordelijkheid.”