Robert van der Eijk, Executive Vice President en Managing Director van Capgemini Invent, legt uit.



Welke rol is er volgens u weggelegd voor fintechbedrijven?

“Fintechs zijn de ‘frenemies’ van de financiële wereld. Ze zijn vrienden omdat ze bepaalde delen van de waardeketen kunnen opvullen, maar ook vijanden omdat ze als ‘concurrent’ bepaalde diensten direct kunnen aanbieden aan hun eindklanten. Dit fenomeen zien we in de verzekeringssector, retail banking, private banking, enz. Ondanks dat spanningsveld leren we uit recente enquêtes dat meer en meer directieleden eraan denken om samen te werken met fintechs en zelfs bereid zijn om te investeren in fintechlabs. Het doel van zulke labs is om start-ups te identificeren die een deel van hun waardeketen kunnen aanvullen, maar ook gevestigde waarden kunnen vaak zeer interessant zijn.”

 

Wat ziet u als de grootste uitdaging?

“Steeds meer online platformen (bijvoorbeeld Alibaba) bieden bancaire diensten aan. De eindklant merkt daarbij niet eens meer dat er een bank tussenzit. Alle betalingen verlopen binnen hetzelfde platform, en zo vullen ze een deel van de waardeketen op. Vooral in Azië zien we deze tendens. Bedrijven staan hier vaak al heel ver in het optimaliseren van de efficiëntie van de customer journey.”

Al de traditionele spelers zijn alvast in volle digitale transformatie, maar de vraag is of ze op tijd klaar zullen zijn.

“Moesten zulke grote spelers nu hier in België de markt betreden, dan zouden deze voor een totale disruptie kunnen zorgen. Het enige middel dat onze Belgische financiële instellingen dan in de strijd kunnen gooien, is hun reputatie en vertrouwensband. Dat is deels dankzij hun vele fysieke kantoren, waardoor ze een sterke persoonlijke relatie hebben kunnen uitbouwen. Bij fintechs twijfelt men vaak nog over die betrouwbaarheid, zeker wanneer het buitenlandse spelers zijn. Mensen willen nu eenmaal zeker zijn dat ze hun geld terugzien als er iets moest misgaan. Een nieuwe evolutie is dat de nationale bank en de regelgevers bezig zijn om hiervoor een legaal kader te schetsen.”

 

Kunnen deze instellingen hier dan zelf geen antwoord op bieden?

“De traditionele spelers moeten hier absoluut op inspelen. Helaas zitten ze vaak vast aan een legacysysteem dat soms zelfs al tientallen jaren oud is. Al deze spelers zijn alvast in volle digitale transformatie, maar de vraag is of ze op tijd klaar zullen zijn. Dat is momenteel nog lang niet het geval. Gelukkig is België een kleine markt van amper twaalf miljoen inwoners. Voor buitenlandse spelers is het daarom vaak niet zo’n grote prioriteit om hier snel een marktaandeel te veroveren. Hierdoor hebben onze eigen Belgische instellingen de kans om zich beter voor te bereiden."

"Maar dan moeten ze er wel tijdig mee beginnen. Als je weet dat Alibaba in de nabije toekomst een distributiecentrum zal openen in Luik - en ook al in Duitsland en Luxemburg actief is - dan weet je dat het hen niet veel tijd en moeite zal kosten om bepaalde financiële diensten in België uit te rollen, of zelfs bestaande lokale spelers over te nemen.”

 

Hoe doet België het in het algemeen op het vlak van fintech?

“België is een vooruitstrevend land op het vlak van alles wat betalingen aangaat. Een prachtig voorbeeld is de Belgian mobile ID met de itsme-applicatie, die een zeer snelle identificatie en authenticatie toelaat. Daarnaast is er het Clear2Pay-verhaal van Michel Akkermans en Jürgen Ingels, dat enkele jaren geleden voor 375 miljoen euro werd verkocht aan FIS. Zo zijn er tal van voorbeelden die aantonen dat er heel wat potentieel is in ons land. We mogen dus gerust fier zijn op wat België op het vlak van fintech te bieden heeft, zeker als we het vergelijken met sommige andere Europese landen.”

Je moet jezelf in vraag durven te stellen. Wat moet ik nog doen? Waar ben ik goed en niet goed in? Enkel zo kunnen bedrijven overleven.
 

“Daarnaast moeten we dat ook kunnen exporteren. De grote innovaties komen tegenwoordig vaak van kleine bedrijven. Het kan dus zeer interessant zijn voor hen om in het kader van hun internationalisering samen te gaan werken met grote spelers die wel al een voet aan de grond hebben in andere landen. Zo krijg je heel nieuwe modellen. Een mooi voorbeeld daarvan is opnieuw Belgian Mobile ID, dat samenwerkt met grootbanken en netwerkoperatoren.”

 

Wat moeten bedrijven doen om te blijven overleven?

“De toekomst is altijd een wit blad. Alle spelers in het veld moeten in ieder geval blijven meegaan in de snelle evolutie die zich momenteel afspeelt. Wie stil blijft staan, zal zijn belang zien afnemen. Consumenten en klanten veranderen immers ook onder invloed van wat er beweegt in de maatschappij rondom hen. De customer journey wordt belangrijker dan ooit.”

“Alertheid en flexibiliteit blijven ook in de toekomst cruciaal. Je moet jezelf ook in vraag durven te stellen. Wat moet ik nog doen? Waar ben ik goed en niet goed in? Kan ik samenwerken met andere partijen om de waardeketen aan te vullen? Enkel zo kunnen bedrijven overleven.”