Rik De Deyn en Jan Ronsse, respectievelijk Senior Innovation Director Financial Services en Managing Director Belux, geven extra duiding.



“In het verleden waren er in België altijd al veel innovatieve initiatieven die ons land goede credentials opleverden, denk maar aan SWIFT, Bolero, itsme en Belgian Mobile ID”, opent Ronsse. “De manier waarop we in België met vernieuwende financiële diensten omgaan, is iets waar we best trots op mogen zijn én meer mee naar buiten moeten treden.”

De Deyn sluit zich hier volmondig bij aan: “België heeft steeds bijgedragen aan de vernieuwing en de uitbouw van het internationale financiële landschap. Onze rijke traditie in het bankwezen speelt in ons voordeel, zeker nu. Er werd wereldwijd al enorm veel geïnvesteerd in innovatiecentra en acceleratie, maar stilaan hebben die investeerders nood aan meer dan enkel spectaculaire verhalen. Het is tijd voor resultaten, voor return on investment."

"De reputatie van België is erg gunstig voor een nieuwe versnelling van de fintechsector, die niet alleen focust op innovatie, maar vooral ook op betrouwbaarheid. De betrouwbare en pragmatische reputatie van België komt nu goed uit. En het is meer dan een reputatie. In België heerst er ook effectief een ondernemingscultuur waarin nuchterheid en realisme sleutelbegrippen zijn.”

 

De cloud wordt aantrekkelijk

De Deyn: “Het proces waarin banken voorzichtig de mogelijkheden van de cloud aftasten, komt nu in een cruciale fase. Waar er voordien eerder minder belangrijke processen aan de cloud werden toevertrouwd, zijn banken er meer en meer van overtuigd dat ze ook hun core business veilig via de cloud kunnen sturen. De combinatie van een sterke innovatieve en academische kenniscultuur, aangevuld met veel aandacht voor maturiteit en nuchterheid, geeft België een zeer sterke positie.”

De reputatie van België is erg gunstig voor een nieuwe versnelling van de fintechsector, die niet alleen focust op innovatie, maar vooral ook op betrouwbaarheid.

“Als technologieleverancier en belangrijke speler op het gebied van de cloud speelt Oracle al lang mee als het gaat over beveiliging, big data, beschikbaarheid van data en betrouwbaarheid”, vervolgt Ronsse. “Onze klantenbasis situeert zich in ongeveer alle sectoren, maar vooral in de financiële diensten zijn we al lang erg sterk. Dat levert ons een bevoorrechte positie op als getuige en voortrekker op het vlak van innovatieve diensten binnen deze sector."

"Nieuwe technologieën zoals intelligente chatbots, blockchain, artificiële intelligentie, Internet of Things en machine learning zijn geëvolueerd van hypes naar gemeengoed. Het zijn nu dé tools waarmee banken hun klanten aan zich binden. Denk aan mobiele applicaties, biometrische cyberbeveiliging, robo-advising en customer intimacy. De relatie tussen de financiële instellingen en hun klanten krijgt een totaal nieuwe invulling.”

 

Big data: beschikbaar én betaalbaar

Ronsse: “Nog een belangrijke evolutie is het beheer van big data in de cloud. Vroeger was dat alleen toegankelijk voor grote spelers met grote budgetten, maar dat is niet langer het geval. Door systemen als pay per use is dat ook voor kleinere bedrijven interessant geworden. Het grote voordeel is dat banken niet langer rekening moeten houden met de complexiteit van de datastructuren, want dat wordt voor hen geautomatiseerd en opgevolgd in de cloud. Zij kunnen zich helemaal focussen op hun core business.”

We zijn erin geslaagd om de monetization cyclus te verkorten van twee jaar naar vier maanden, en dat biedt belangrijke voordelen voor onze klanten in de banksector.

De Deyn: “Voor een grote speler als Oracle was het zaak om een fintechstrategie uitgebreid te schalen en helder uit te tekenen waar we het meest waarde toevoegen. Dat hebben we gedaan vanuit een bankenperspectief, gericht op het optimaliseren van de financiële wereld in zijn geheel. Het was niet aan ons om de zoveelste accelerator te worden, maar wel om gericht te bekijken hoe we fintechs sneller helpen vermarkten aan de hand van diverse use cases. Zo zijn we erin geslaagd om hun monetization cyclus te verkorten van twee jaar naar vier maanden, en dat biedt belangrijke voordelen voor onze klanten in de banksector.”

 

De troeven van België

De Deyn benadrukt de waarde van Brussel als innovation hub: “Naast de gunstige cultuur waren ook het geopolitieke belang en de aanwezigheid van verschillende Europese en financiële instellingen belangrijke motieven om voor Brussel te kiezen. De mogelijkheid om samen met B-Hive Europe een aantal interessante processen op te starten, heeft zeker ook een rol gespeeld.”

“Nu blijven we inzetten om van Brussel the place to be te maken voor cloudfintechinnovatie in Europa”, aldus Ronsse. “Hiervoor zetten we tal van initiatieven op poten. Zo is er ons Cloud Experience Centre in Vilvoorde, een innovatieve plek waar technologie-experten elkaar inspireren en waar veelbelovende, opkomende cloudtechnologieën aan bod komen. Blockchain, chatbots, machine learning en artificiële intelligentie, het zijn maar enkele van de vele fascinerende toepassingen die er getoond worden."

"En dan is er inderdaad nog B-Hive Europe, een zeer waardevolle partner die bruggen bouwt tussen de regulators, de banksector en de fintechs. Hun aanwezigheid maakt de dynamiek tussen alle betrokken partners nog vlotter en versterkt de positie van Brussel als Europees fintechcentrum.”