Wim Eraly, algemeen directeur van KBC Corporate Banking.



Welke evoluties stelt u vast op het vlak van corporate banking?

“Ook grote bedrijven worden geconfronteerd met sterke digitale evoluties en uitdagingen. Bedrijven bestaan immers uit mensen die steeds meer gewend zijn geraakt aan digitale oplossingen voor al hun noden. Bovendien zijn die digitale toepassingen voortdurend beschikbaar en volledig op maat. Zeker de nieuwe generatie van bedrijfsleiders legt de lat steeds hoger. Dat vraagt dan ook om een ander soort bankier.”

 

Hoe speelt KBC Corporate Banking daar best op in?

“Vroeger was bankieren iets voor ‘echte bankiers’: financiële ratio’s, kredietstructuren, enz. Nu lopen er ook vaak andere experten rond die daarin minder onderlegd zijn, maar des te meer in cybersecurity, digitalisering, duurzaamheid en mobiliteit. Het is een evolutie waarbij we ons als corporate bank positioneren als ‘business partner’, veeleer dan pure financiële partner. Daarbij kijken we naar alle noden van de klant, financiële en niet-financiële.”

“Daarnaast willen onze B2B-klanten niet zomaar producten. Ze hebben een droom of een probleem, en zoeken daarvoor een complete oplossing. De enige manier om zo’n integrale oplossing te bieden, is door samen te werken met andere partners, binnen en buiten de financiële sector en over internationale grenzen heen.”

 

Hoe vertaalt zich dat concreet?

“Kijk naar de evolutie in KBC Mobile voor onze particuliere klanten, dat recent nog werd uitgebreid met de mogelijkheid om trein- en bustickets aan te kopen of een parkeerplek te betalen. Dat sterke voorbeeld van open banking werken we ook uit voor onze B2B-klanten. Andere financiële spelers en de fintechbedrijven hoeven niet noodzakelijk onze concurrenten te zijn. We kunnen net zozeer onze krachten bundelen en samen ondernemers vooruithelpen.”

De enige manier om een integrale oplossing te bieden is door samen te werken met andere partners, binnen en buiten de financiële sector en over internationale grenzen heen.

“Een concreet voorbeeld is onze recente joint venture met Arco Information. Het nieuwe bedrijf Soluz.io zal klanten ontzorgen vanaf het ontvangen en aanmaken van digitale facturen tot het versturen en archiveren. En dat volledig geïntegreerd met de systemen van onze bedrijvenklanten."

"Daarbij kan KBC ook voorzien in de meest geschikte financiering. Een belangrijke focus voor samenwerkingen ligt bij ons ook op het efficiënt beheer van werkkapitaal. De verdere professionalisering hiervan is cruciaal in het financiële succes van een bedrijf. Op dat vlak zullen we ook partnerships aangaan en oplossingen aanbieden.”

 

Hoe kunnen banken en fintechbedrijven elkaar versterken?

“Het is een duidelijke win-win. Door gebruik te maken van de dynamiek en creativiteit bij fintechs kunnen wij onze digitale transformatie extra versnellen. Fintechs zijn spelers die een specifieke nood detecteren, daarvoor een innovatieve oplossing uitwerken en daarin de allerbeste willen zijn. Het zijn vaak kleinere bedrijven en geen banken. Ze kennen dus veel minder wettelijke reguleringen, en kunnen bijzonder snel schakelen."

"Die snelheid en creativiteit, dat zijn sterktes die we voor onze klanten moeten benutten. Ook voor hen is het een opportuniteit om met ons samen te werken, want KBC beschikt over een breed distributienetwerk, doorgedreven expertise en kantoorteams die hun klanten door en door kennen. En ze krijgen via ons ook toegang tot een grote klantenbasis.”

 

Hoe selecteren jullie de geknipte fintechpartner?

Door gebruik te maken van de dynamiek en creativiteit bij fintechs kunnen wij onze digitale transformatie extra versnellen.

 

“We nemen dat heel serieus. Zo hebben we recent binnen KBC een aparte afdeling opgericht rond open banking en insurance, waarmee we externe samenwerkingen maximaal willen benutten. We gaan ook niet over één nacht ijs. In onze corporate business gaat het in de eerste plaats over vertrouwen. Hoe zit het met de stabiliteit van een fintech? Met de vertrouwelijkheid van de uitgewisselde data? Wat als er iets fout gaat in de samenwerking met de klant? Dat zijn stuk voor stuk belangrijke vragen.”

 

Welke invloed zal de nieuwe Europese PSD2-wetgeving hebben?

“Met PSD2 zullen klanten hun bankzaken ook kunnen regelen vanop het platform van een andere speler, en niet enkel die van financiële instellingen. De zogenaamde platformication komt er dus zeker aan. Kijk naar de berichtenapp WeChat in China: één platform waarmee je alles kan regelen. Als er betaald moet worden, starten Chinezen automatisch die app op."

"Met KBC Mobile spelen we daar nu al op in. Het is een echte all-in-one app. En ook voor onze B2B-klanten zullen we de nieuwe oplossingen een plaats geven in het KBC Business Dashboard, ons platform voor grote bedrijven. Ze beschikken daarmee over één plek voor al hun businessnoden. Zo besparen ze tijd en geld én genieten ze 24/7 van een krachtige aanvulling op het kantoorteam.”

“We zitten dus in een strijd voor het beste digitale platform en het behoud van de interactie met de klant. Innovatieve oplossingen die we uitwerken met andere partners, waaronder fintechs, maken daarbij zeker het verschil.”