“De realiteit is dat banken een van de hoofdrolspelers zijn in de evolutie van fintech. Die rol is des te sterker in Europa, waar de meeste volwassen inwoners sinds jaar en dag op hun bank rekenen voor hun financiële dienstverlening. Banken zijn bovendien de grondleggers van veel van de oplossingen die we dagelijks gebruiken, zoals onze banking apps.”

“Naast dit grote klantenbestand is er ook een sterke concurrentie tussen de banken onderling. Dat vertaalt zich in zeer voordelige tarieven voor de klant, waardoor er niet overal veel ruimte is voor nieuwkomers om een stuk van de markt naar zich te trekken."

"Om deze redenen zien we dat veel fintechs ervoor kiezen om een B2B-model te kiezen waardoor ze hun oplossingen toespitsen op ondernemingen en de banken zelf. Dat laatste zien we in België ook in het ontstaan van B-Hive en in de events van Fintech Belgium die steeds enthousiast door de banken worden gesteund.”

“In een goed uitgewerkt samenwerkingsmodel tussen een fintechstart-up en een bank wint iedereen. Voor banken kan het een nieuw inzicht betekenen, een manier om beter te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van hun klanten. De start-ups hebben dan weer de kans om hun oplossing versneld in de markt te brengen, onder de begeleiding van de bank die goed bekend is met het strenge regulatoire kader.”

 

Interbancaire consortia

Uiteraard werken de banken niet louter samen met start-ups. De huidige digitalisatiegolf doet ook interbancaire consortia ontstaan waarbij verschillende banken de krachten bundelen rond één specifieke technologie. Denk aan blockchain, waar de kracht van de oplossing wordt versterkt met de grootte van het deelnemersnetwerk. Bovendien gaan banken ook vaak samen in zee met grote IT-providers, die hen bijstaan in de organisatie, opslag en verwerking van hun enorme gegevensbestanden.

Omdat de technologie zich zo snel blijft ontwikkelen, wordt samenwerking uiteindelijk niet enkel een optie, maar een must.

Als de klant bijvoorbeeld geautomatiseerd vermogensadvies verwacht, wil dat betalingen onmiddellijk aankomen of van mening is dat een lening aanvragen slechts enkele minuten mag duren, dan impliceert dat aanzienlijke investeringen in servers, big data analyse en cloud computing. En dat allemaal met aandacht voor de privacy van de klantgegevens én voor cyberveiligheid.

Omdat de technologie zich zo snel blijft ontwikkelen, wordt samenwerking uiteindelijk niet enkel een optie, maar een must. Als je als retailbank denkt alles alleen te kunnen doen om klanten de persoonlijke aanpak te bieden waar ze steeds meer om vragen, ben je verkeerd bezig.

 

Open banking

“Maar het samenwerkingsmodel zal niet overal de norm zijn. De recente Europese wetgeving stuurt maximaal aan op ‘open banking’, waardoor nieuwe spelers worden aangespoord om in bepaalde segmenten van de financiële sector - zoals betalingen - frontaal de concurrentie aan te gaan met de gevestigde spelers."

"Deze nieuwe spelers kunnen om het even wie zijn, maar de grootste bedreigingen komen uit de hoek van de buitenlandse technologiereuzen. Denk aan Amazon, maar vergeet ook niet de impact vanuit China, waar sommige fintechs een marktwaarde hebben bereikt gelijkaardig aan Facebook.”

“Een vlotter betreedbare financiële markt is toe te juichen, zolang er kan verzekerd worden dat de nieuwe spelers even zorgvuldig moeten omgaan met hun klanten als dat voor de gevestigde spelers het geval is.”

 

Inzetten op duurzaamheid

“Maar open banking draait niet enkel rond het opengooien van de betalingsmarkt, dat is slechts een eerste stap. Open banking staat voor het vervagen van de grenzen tussen financiële dienstverlening en andere diensten. Dit betekent dat banken al hun producten in beschouwing moeten nemen en nadenken hoe ze die nog beter kunnen aanpassen aan hun klant. Zo hechten steeds meer klanten waarde aan duurzaamheid, en kan een bank hen dan wijzen richting duurzame investeringsprojecten.”

Een vlotter betreedbare financiële markt is toe te juichen, zolang er kan verzekerd worden dat de nieuwe spelers even zorgvuldig moeten omgaan met hun klanten.

“Banken kunnen zelfs volledig nieuwe diensten aan hun aanbod toevoegen, en die hoeven niet noodzakelijk financieel te zijn. Zo zijn banken bijvoorbeeld zeer gedreven in cybersecurity. Een product om hun klanten online te beveiligen, zou een mooie toevoeging kunnen zijn aan hun gamma. Daarnaast zijn de Belgische grootbanken via Belgian Mobile ID ook hard aan het werk om de Belgen een veilige manier te geven om zich online te identificeren.”

 

Vertrouwen behouden

“Kortom gaat de digitalisatie die de huidige fintechgolf met zich meebrengt niet enkel over samenwerking, maar ook over flexibiliteit en een grotere klantenfocus. Dankzij nieuwe technologie kunnen we niet alleen producten en diensten, maar ook de samenleving verbeteren. Administraties worden efficiënter, energieverbruik wordt zuiniger en organisaties worden klantvriendelijker."

"Het is aan de banken om te tonen hoe ook zij technologie gebruiken om het leven van hun klant, en dat van de samenleving, te verbeteren. Die menselijke factor zullen ze maximaal moeten uitspelen om het vertrouwen van hun klanten te behouden en de aankomende concurrentiestrijd met de technologiespelers te doorstaan.”